maart 31, 2026 · 4 min leestijd
2 views
John Levy
Vertrouwde stemSfeermakerActieve bijdrager

Waarom zachtheid, verlangen en vrijheid voor mij bij elkaar horen

Alleen lezen
Topictekst is publiek leesbaar, reacties blijven afgeschermd voor leden.

Mijn verhaal

Kalende man met bril kijkt liefdevol naar zijn zelfverzekerde volle vrouw in warme romantische sfeer

Mijn verhaal begint niet bij perfectie, maar bij nieuwsgierigheid, adoratie en verlangen.

Zoals bij veel mensen begon seksualiteit voor mij niet met rust en openheid, maar met spanning, geheimhouding en schaamte. Verlangen was er vroeg, maar de bedding eromheen ontbrak vaak. Ik leerde al jong dat aantrekkingskracht iets krachtigs is, maar ook iets waar mensen ongemakkelijk van kunnen worden. En misschien is precies daar mijn zoektocht begonnen: niet alleen naar opwinding, maar vooral naar een vorm van intimiteit waarin verlangen en veiligheid naast elkaar mogen bestaan.

Wat me al vroeg aantrok, was vrouwelijkheid in de volle, warme, zachte zin van het woord. Niet het strakke ideaal, niet de perfecte buitenkant, maar aanwezigheid. Rondingen. Zachtheid. Een lichaam dat niet op afstand blijft, maar iets menselijks uitstraalt. Iets echts. Iets waar warmte in zit. Dat is nooit verdwenen. Sterker nog: hoe ouder ik werd, hoe duidelijker ik voelde dat mijn verlangen niet alleen lichamelijk was, maar ook emotioneel. Ik verlang niet alleen naar seks. Ik verlang naar overgave, speelsheid, vertrouwen, gulzigheid zonder hardheid, en nabijheid zonder toneel.

In mijn relaties heb ik verschillende kanten van intimiteit leren kennen. De ene vrouw bracht vuur en ongeremde lust mee. De ander juist terughoudendheid, tederheid of voorzichtigheid. De ene ontmoeting was uitbundig en speels, de andere leerde me geduld, aandacht en afstemming. Wat al die ervaringen me hebben laten zien, is dat goede seks voor mij nooit alleen draait om techniek of frequentie. Het draait om hoe iemand zich gezien voelt. Hoe veilig iemand zich voelt in haar lichaam. Hoe vrij ze is om verlangens te laten bestaan zonder schaamte.

Misschien is dat ook waarom body positivity me zo diep raakt. Niet als slogan, maar als werkelijkheid. Ik weet hoe sterk het verschil kan zijn tussen een vrouw die zich inhoudt en een vrouw die zich werkelijk begeerd voelt. Wanneer een vrouw voelt dat haar lijf niet getolereerd wordt, maar oprecht geliefd, begeerd en bewonderd, verandert er iets. Dan komt er ruimte. Dan komt er ontspanning. Dan komt er spel. Dan komt er vuur. Voor mij zit aantrekkingskracht juist in die combinatie van zachtheid en overgave, van rondingen en zelfvertrouwen, van sensualiteit en echtheid.

Ik heb ook geleerd dat verlangen zonder respect leeg wordt. En dat privacy geen detail is, maar een voorwaarde. Intimiteit kan alleen echt bloeien als er veiligheid is. Als niet alles meteen zichtbaar hoeft te zijn. Als iemand niet hoeft te presteren. Als er ruimte is om onder een schermnaam te beginnen, om eerst te lezen, eerst te voelen, eerst te landen. Niet iedereen wil direct midden in de schijnwerpers staan. Niet iedereen wil meteen daten, tonen, geven, uitleggen of bewijzen. En precies dat begrijp ik.

Voor mij is dat de kern van ZachteVonk.

ZachteVonk gaat niet over harder, sneller of oppervlakkiger contact. Het gaat over de sfeer die daaraan voorafgaat. Over een plek waar verlangen niet bot hoeft te zijn om echt te voelen. Waar sensualiteit niet ordinair hoeft te worden om opwindend te zijn. Waar een vrouw zich niet opgejaagd hoeft te voelen, maar welkom. Waar zachtheid geen zwakte is, maar een vorm van kracht. Waar rondingen niet worden weggemoffeld, maar niet gereduceerd worden tot een cliché. Waar privacy, warmte en nieuwsgierigheid samen een bedding vormen voor echte verbinding.

En ja, ook persoonlijk voel ik daarin een duidelijke waarheid: ik ben iemand die graag geeft. Iemand die geniet van aandacht, van afstemming, van het lezen van een lichaam, van het opbouwen van spanning en vertrouwen. Niet vanuit haast, maar vanuit verlangen. Ik hou van lichamelijkheid die warm is, gul, speels en echt. Ik hou van een vrouw die mag ontspannen in haar eigen lijf. Die niet hoeft te krimpen om aantrekkelijk te zijn. Die niet eerst perfect hoeft te worden om begeerd te mogen zijn.

Misschien is dat uiteindelijk wat ik zelf ook zoek: geen toneelstuk, maar een volwassen vorm van intimiteit waarin lust, zachtheid, humor, respect en nieuwsgierigheid samen mogen bestaan.

Niet minder voelen.
Niet kleiner worden.
Niet verbergen wat warm, echt en menselijk is.

Maar ontmoeten op een manier die ruimte laat voor verlangen én waardigheid.

Dat is waar ik me toe aangetrokken voel.
En dat is ook waar ZachteVonk voor staat.

Dit topic is read-only.

Reacties zijn voor dit onderwerp uitgeschakeld. Je kunt wel verder lezen en via andere topics aansluiten.